Tunnelkas maken.

Tja, een tunnelkas maken. Uiteindelijk is het gelukt en staat hij.
Hieronder een verslag wat je kan doen en vooral wat je niet moet doen, als je ook van plan bent om een tunnelkas te gaan maken.

Mijn eerste plan was om een catterpillar tunnel na te gaan maken.
Ik had bedacht dat ik voor de bogen tyleenslang zou gebruiken en dan wel de dikte 32mm.
Deze buizen werden bevestigd op rvs ‘pinnen’ (draadeind). Deze pinnen zijn 1 meter lang en ik had de versie met een diameter van 1 cm.
Deze pinnen duw je 50cm de grond in en de buis/boog schuif je over de overige 50cm die nog boven de grond uitsteekt.

Voordat ik de pinnen de grond in heb geduwd heb ik er eerst een ‘neusijzer’ overheen geschoven. Het grote gat in het midden moest ik wel even iets groter maken m.b.v. een ijzerboor, zodat de rvs pin er doorheen zou passen.

Aan de andere kant heb ik het kleine gaatje in het midden ook iets groter gemaakt zodat er een karbijnhaak doorheen kon bewegen.

Aan deze karbijnhaak maak je helemaal op het eind een touw vast. Daar kom ik later op terug.
De pinnen zaten dus in de grond, met de plaatjes (neusijzers) eraan.

Hier heb ik de bogen overheen geschoven.
Omdat de bogen omvielen heb ik op sommige plekken houten latten op de buizen gezet, ter versteviging.

Daarna heb ik door het midden een spanband bevestigd en daar overheen kwam het plastic.

Tot zover gaat het goed zo je denken. Nadat ik het plastic had strak getrokken en de touwen over de kas had gespannen (in de video hierover meer), had ik er zelf al geen goed gevoel meer bij. Ik had al stokken onder de bogen geplaatst ter extra ondersteuning, maar er zat heel veel speling in de kas.

Stokken ter ondersteuning.

Wat het idee is bij een ‘catterpillar’ tunnel, is dat je geen deuren hebt, maar dat je aan de zijkant van de tunnel het plastic omhoog schuift in het midden. (zie volgende foto) Maar dit werkt bij tunnels van 20 meter of langer blijkbaar wel, maar bij deze kas van 10 meter minder. Het plastic kan door de ‘geringe’ lengte van de kas niet zo ver omhoog geschoven worden. Met als gevolg dat je dus heel diep moet bukken om binnen te komen.

Hier het eindresultaat, met de zijkanten omhoog.

In de video hieronder laat ik al merken dat ik niet zoveel vertrouwen heb in het eindresultaat en dat bleek ook wel de volgende dag. Ik had ’s morgens de zijkanten opengezet om te luchten en toen ik ’s middags kwam was dit het resultaat:

Door wind en warmte waren de buizen, en dus de tunnel, helemaal ontwricht.
Direct heb ik alles afgebroken om de schade te beperken.
Toen was het tijd voor Plan B. Wat ik, zoals ik in de video aangeef, sowieso volgende jaar ook al van plan was.
Ik heb online een tunnelkas gekocht met ijzeren buizen. (gegalvaniseerd staal) (8x3x2 meter)
Ik heb de buizen ook over de pinnen heen laten vallen, ik moest wel het onderste schroefgat van de buizen iets uitboren, maar dat paste verder prima.
In de video leg ik stap voor stap uit hoe ik de tunnel heb opgebouwd.

Dit is het resultaat:

Een combinatie tussen een normale tunnelkas en het systeem van touwen/neusijzers van de catterpillar tunnel.
Heb je vragen? Stel ze!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.